General Ledger kontoplan

En kontoplanen er simpelthen en liste over forskellige områder inden for afsnittet finans i en regnskabs softwarepakke som finansielle transaktioner er gemt. Som et eksempel hvis du kiggede på er en resultatopgørelse erklæring elementerne opført en separat konto.
dvs – salg, Salgsomkostning, reklame, Porto, telefon udgifter osv. Det hele kaldes sammen kontoplanen
Før vi begynder på de specifikke elementer af regnskabs software kontoplanen skal du forstå grundlæggende finansielle oversigter, og hvilke oplysninger skal registreres fra andre dele af den pakke, du bruger.
Der er to hoveddele til din virksomheds finansielle erklæring – The fortjeneste og tab, som viser din daglige indkomst mod dine udgifter til udtryk, og derfor viser hvad din handel fortjeneste eller tab, er. Begge er fremstillet af finansmodulet.
Balancen, der viser din virksomhedens aktiver mod passiver og de akkumulerede indtjening i virksomheden gennem årene.
Lader første kig på hvordan disse rapporter er ankom-
I Australien er det typisk have afsnittet resultatopgørelsen først og balancen anden, i nogle andre lande, er det anden vej rundt med balancen først.
En resultatopgørelse rapport har fem hovedelementer
Indkomst
Udgifterne til salg
Brutto overskud (indtægter minus udgifter til salg)
Udgifter
Netto Profit (eller tab) – også kaldet bundlinjen
(Brutto overskud mindre udgifter)
Balancen har også fem hovedelementer
Langfristede aktiver
Ikke omsætningsaktiver
Kortfristet gæld
Ikke kortfristet gæld
Overført overskud
Kontoplanen – opsætning
Diagram af konti liste i Finans af regnskabs-software er typisk opdelt i deres lignende kategorier dvs salg, udgifter, aktiver og passiver.
Næsten alle regnskabs software kræver, at du skal bruge en kode til dine finanskonti og mange vil også have mulighed for at få afdelinger og eller sub-koder knyttet til hver kode eller konto. Du skal næsten helt sikkert ignorere afdelingerne og sub-konti på dette tidspunkt, hvis ikke for evigt. De er nyttige i store multi afdelings organisationer, men har tendens til bare at forvirre spørgsmålet, når du starter.
Nogle regnskabs-software kommer med en kontoplan, der allerede er oprettet. Det er OK, det kan spare dig for noget arbejde. Hvis så print den ud og relatere det til den øvelse, som vi vil gå igennem i et øjeblik og din virksomhed.
Mange regnskabs softwaresystemer vil acceptere en numerisk kode kun, nogle vil acceptere alpha/numerisk og nogle alfabetiske kun. Jeg tror, numerisk kun er en god vej at gå, især fordi det er en god måde at debitorbogføringsgrupperne i kategorier. For et forsimplet eksempel kan kontonumre 1 til 20 vedrøre indkomst, 21-100 udgiftskonti og så videre.
Mange regnskabs softwarepakker vil tillade op til 12 eller flere tegn i koden og jeg har set nogle små virksomheder bruger alle tolv. Det er noget sludder, og hvis du bruger numeriske kun, 4 numeriske tegn bør være mere end nok

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *